
Voor deze eerste editie hebben de jury's van de Future Proef Award 8 winnaars (7 proeven) uit 188 inzendingen van 16 Vlaamse hogeronderwijsinstellingen geselecteerd. Ze bouwen elk op hun eigen unieke manier mee aan een duurzamere wereld vanuit een 360°-perspectief.
Ontdek hier de eindproeven die beloond werden:
Bachelorproeven
1e winnaars van de Future Proef Award Bachelorproeven van de Editie 2025
|
2de winnaar van de Future Proef Award Bachelorproeven van de Editie 2025
Kurt Janssens In zijn onderzoek Tools voor de realisatie van stedelijke bosuitbreiding vertaalt Kurt de abstracte 3/30/300-regel naar een praktisch beleidsinstrument dat steden helpt stedelijke vergroening slim en haalbaar te plannen. |
|
3de winnaar van de Future Proef Award Bachelorproeven van de Editie 2025
|
Masterproeven
1e winnaar van de Future Proef Award Masterproeven van de Editie 2025
Alexia Chalouli The Forest Re[-]collected: Post-fire landscapes as agents of reperative urbanism onderzoekt de bosbranden van 2021 in Noord-Evia (Griekenland) binnen de bredere context van langdurige milieuveranderingen door menselijke activiteit, klimaat en landgebruik. Alexia stelt nieuwe “bosstedelijke” structuren voor met groot potentieel voor post-brand regeneratie, waarbij economisch en ecologisch herstel in balans worden gebracht. |
|
2de winnaar van de Future Proef Award Masterproeven van de Editie 2025
Wout Barbier Het onderzoek De rol van alternatieve mens-natuurrelaties in het gedepolitiseerde Vlaamse landbouwdebat draagt bij aan de discussie over hoe een duurzamer en inclusiever voedselsysteem kan worden vormgegeven, waarbij het ook mogelijk is om agro-ecologie effectiever te integreren in het bredere landbouwbeleid. |
||
3de winnaar van de Future Proef Award Masterproeven van de Editie 2025
|
Graduaatsproeven
1e winnaar van de Future Proef Award Graduaatsproeven van de Editie 2025
Mina Goumanouz In haar project Divers©ity en Beschermjassen. Praktijkstudie bij Kaizen gebruikte Mina het beschermjassenmodel om de krachtbronnen van jongvolwassenen met geëmigreerde ouders te onderzoeken. Dit bevordert inclusie en de waardering van hun identiteit en erfgoed en draagt zo bij aan sociale duurzaamheid.
|
|