
MiNoVa
Veel mensen met ADHD of leerstoornissen zoals dyslexie hebben moeite om zich te concentreren en geschreven teksten goed te begrijpen. Minova biedt een innovatieve oplossing: een augmented reality-bril die het lezen verrijkt met illustraties en meeslepende animaties. Zo wordt lezen intuïtiever, boeiender en beter afgestemd op hun behoeften.
Het project wordt geleid door Alessia Reimann, marketingstudente aan EPHEC, met de steun van het EPHEC Entreprendre-incubatieprogramma. Met Minova wil zij lezen toegankelijker maken voor neurodivergente personen. Op termijn wil ze ook kinderen in het ziekenhuis een leuke en educatieve ontsnapping bieden via interactieve boeken.
Vanuit Brussel combineert Minova technologische innovatie, inclusie en pedagogie om het dagelijks leven van haar gebruikers te verbeteren.
"Voor mij was lezen altijd een manier om aan de werkelijkheid te ontsnappen. Het idee dat sommige mensen wel willen lezen, maar dat simpelweg niet kunnen, heeft me ertoe aangezet om voor hen in actie te komen.
Studente én onderneemster zijn is niet altijd gemakkelijk, maar het is een unieke ervaring. Je beperkt je niet tot één vakgebied – je leert verschillende rollen combineren, en net dat maakt het avontuur zo boeiend.
Dankzij deze beurs kan ik de eerste fundamenten van het project leggen: werken aan het ontwerp van een prototype en de essentiële functies bepalen. Zo kan ik nagaan welke technologische pistes écht aansluiten bij de noden van mensen met ADHD en leerstoornissen.”